SPRÁVNÝ WEB - VAŠE WWW PREZENTACE

Chcete se prezentovat na internetu? Potřebujete web pro své podnikání nebo pro své osobní zviditelnění. Chcete propagovat své služby nebo zboží, publikovat své dílo hudební, výtvarné, fotografické, filmové atd. Jediná cesta je mít správné webové stránky a co to znamená se dozvíte v tomto článku.

Základním a častým omylem je skutečnost, že mnoho lidí si myslí, že web si dnes udělá každý sám, že to musí být levné a že je to jednoduché. Ve výsledku pak mnozí mají za pár korun šablonu s mizerným obsahem mnohdy na špatné adrese - tedy v podstatě v lepším případě nemají na internetu nic, většinou, ale mají jen ostudu. Je zcela pochopitelné, že je každý hrdý na to, když si něco vyrobí sám a nemusí si na to nikoho najímat a stojí ho to málo peněz. Kutilů máme v České republice hodně a někdy se odborník nestačí divit, co je možné vymyslet. Tedy věřte nevěřte stejně jako je lepší si koupit chleba od pekaře než se snažit upéci si ho doma, stejně jako si necháte ušít šaty od krejčího a nebudete se je pokoušet šít doma, stejně jako je lepší si pozvat zedníky, instalatéry, elektrikáře, malíře než něco patlat doma sám, prostě v každém oboru je někdo na úrovni profesionála a to platí i o informačních technologií o internetové prezentaci o správném webu.

 

Základem je doména tedy doménové jméno na kterém bude vaše internetová prezentace. Doména nejvyššího řádu je národní TLD (country-code TLD, ccTLD) sdružující domény jednoho státu. Domény se rozdělují do tří úrovní – prvního, druhého a třetího řádu.

Doména I. řádu
Doména prvního řádu se řadí na nejvyšší úroveň adresy vašeho webu. Často najdete pro doménu prvního řádu označení TLD – Top-Level-Domain. Pro Českou republiku je TLD .CZ, pro Slovensko .SK, třeba Německo má .DE a Brazílie .BR atd. Mezinárodní TLD může pak být .COM nebo .NET apod.

Doména II. řádu
Doména druhého řádu je to nejdůležitější, co musíte při výběru domény zvážit. Jde totiž o hlavní část adresy – název vaší společnosti, zaměření, …Prostě to, co si lidé musí zapamatovat. Doména druhého řádu je tedy VÁŠ NÁZEV .CZ na našem portálu je tedy doména II. řádu zamyslet.cz

Doména III. řádu (subdoména)
Subdoména je rozšíření doménového názvu. Subdoménu třetího řádu lze vytvořit u domén
druhého řádu. To se často využívá právě kvůli nesmyslné úspoře. Neplatíte za doménu a za hosting, protože máte subdoménu u někoho kdo má správnou doménu a hosting. Když by jste měli firmu XYX a měli web u nás na subdoméně adresa by byla xyx.zamyslet.cz - v případě zájmu upozorňujeme, že nic takového neděláme a nenabízíme :-)

Bodem číslo jedna pro vznik vašeho webu, co musíte mít rozmyšlené a vymyšlené je název. Pokud
budujete značku tedy brand firmy je to dané máte název logo atd. Jestliže budete mít štěstí získáte čistou tedy jednoslovnou doménu s názvem vaší firmy, je vše v pořádku. Když ne musíte zvolit nějakou slovní nebo dvouslovní variantu. Je to velice individuální problematika, kterou nelze zobecňovat. Základem je, aby doména byla krátká, aby dané slovo nebo slova byly pokud možno bez diakritiky (háčky - čárky) prostě, aby se dala dobře napsat a zapamatovat. Pokud budete spolupracovat s odborníkem jistě vám poradí nejlepší variantu. Doména je také důležitá pro váš email protože je samozřejmě reprezentativní, když máte email vašejméno@vašefirma.cz

Teď si dobře prohlédněte následující obrázek. 4 hlavní podmínky které musí splňovat správný web mají 23 faktorů a věřte, že nic z uvedeného není málo důležité. Pokud váš web to co je popsáno na obrázků nesplňuje nemůžete z něj očekávat efekt ani nic pro vás extra pozitivního. Pod obrázkem si vysvětlíme co jednotlivé termíny znamenají.

správny web

Začneme částí, které se říká BACK END. To je prostředí, systém a aplikace prostě vše díky čemu je váš web na internetu viditelný tedy online. Součástí je HOSTING což je server zjednodušeně výkonný počítač s velkou pamětí připojený k páteřní síti tedy hodně rychlému internetu a umístěný v klimatizované místnosti - serverově. Na serveru je nainstalovaná DATABÁZE, která zajišťuje programátorské prostředí pro data - například třeba u fotogalerie určí kolik tam může být fotek a v jaké velikosti/rozlišení atd.

Dále je na serveru systém pro správu obsahu takzvaně CMS (CMS z anglického content management system) což je software zajišťující správu dokumentů, nejčastěji webového obsahu. CMS lze chápat jako webové aplikace, někdy s případným doplňkovým programovým vybavením. Na serveru je v uvedeném prostředí umístěn CONTENTD tedy obsah vašeho webu a vše co s ním souvisí. Dále je součástí EDITORS pro editaci, kterou řídí ADMIN správce a administrátor systému na serveru. Tedy toto je část, která je naprostou základní podmínkou pro fungování vašeho webu. Tuto část si můžete realizovat sám pokud znáte, rozumíte a umíte pracovat s pojmy jako je Linux, PHP, MySQL, Apache, DNS... Jestliže vám tyto pojmy nic neříkají tak si musíte na to vše někoho najmout a nebo příslušné odborníky zaměstnat. V tomto ohledu vás musíme varovat. V případě, že by jste něco podobného zvažovali mějte na paměti - je to drahé a tím, že tomu nerozumíte budete pravidelně vystaveni pocitu podezření, že je něco špatně, protože si nebudete schopni prakticky nic zkontrolovat. V tomto ohledu je nejlepší pronajmout si všechny uvedené jako službu s nějakou měsíční platbou a získáte prostor na serveru, který je připravený, máte zajištěnou
podporu a garanci, že vše poběží tak jak má.

Pak následuje část které se říká FRONT END což je to co vidí a vnímá klient tedy návštěvník vašeho webu. TECHNOLOGIES tedy technologie jsou uživatelské aplikace, které na vašem webu umožňují různé funkce např. přehrát video nebo muziku. USER INTERFACE je uživatelské rozhraní tedy to co vidí váš návštěvník webu a nebo registrovaný uživatel. Je zde kladen důraz na maximální použitelnost a to jak na notebooku, mobilu nebo tabletu. To znamená, že web musí poskytnout příjemné prostředí a minimální námahu pro uživatele, aby dosáhl požadovaného obsahu. CODE je kód ve kterým je web nastaven a ovlivňuje například to jak se váš web bude zobrazovat správně v různých prohlížečích (browser). RESPONSIBLE DESIGN tedy uživatelský design je například umístění menu a barva webového tlačítka (button), ale rovněž čitelnost textu tedy velikost a barva písma. NAVIGATION navigace je jedna z nesmírně důležitých součástí webu jestliže se návštěvník na vašem webu "ztratí" není to tím, že je hloupí, ale tím že navigace na vašem webu je špatná.

DESIGN tedy vizuální podoba vašeho webu je mnohdy zcela nepochopená součást správného webu. V prvé řadě je nutné mít na paměti to co již bylo uvedeno. Návštěvníkovi musí být na vašem webu příjemně a musí se tam dobře orientovat. To že se bude animovat vaše logo nebo, že se hned po otevření úvodní stránky rozbalí video a podobné nesmysli je opravdu špatně. Možná to zaujme vaší kamarádku a třeba i desítky vašich přátel vám mohou tleskat jak je to krásné, ale jinak je to totálně k ... .

LAYOUT rozvržení - struktura webu je základ, který má svá pravidla. Něco jde modifikovat a přizpůsobit danému tématu, ale přes něco tzv. vlak nejde. Bylo je a bude dostatek naivních šílenců co si myslí, že vymyslí zcela jedinečný originální layout. Prostě má to svá pravidla a možná jednou budou zcela jiné trojrozměrné technologie a bude vše jinak, ale dokut je to tak jak to je tak hlavní
menu bude buď vodorovná jako součástí "headru" záhlaví stránky a nebo bude vlevo a nebo může být i kombinace obojího, ale to je naprosto vše konec tečka hotové vyřízené! COLORS tedy barva je více méně individuální záležitost. Při tvorbě webu pro klienty vždy klademe jako jednu z úvodních otázek "jakou máte rádi barvu?". V tomto ohledu se může web vcelku přizpůsobit čemukoliv, ale pokud nejste prodejce barev a nebo klaun s cirkusu tak není nutné z toho dělat nějakou mazanici. Vše by mělo mít štábní kulturu a nějakou vyváženost a to samé platí o GRAPHICS grafice. Pokud máte firmu například na pronájem zemědělských strojů můžete mít na úvodní stránce vašeho webu nádherně graficky zpracovanou mystickou, krásnou bojovnici s mečem na koni jak přeskakuje traktor na poli, ale není to škoda? Za prvé si odhodíte zbytečně peníze, protože nikdo kdo to umí s photoshopem a ilustrátorem a bude si s takovou hovadinou hrát třeba deset hodin a to zadarmo dělat nebude a za druhé škoda prostoru na úvodní stránce. Úvodní stránka je totiž nejdůležitější stránka vašeho webu a měla by především co nejlépe vyjádřit to co chcete prezentovat, co nabízíte. Nicméně pokud je vše ostatní v pořádku tak, když mermomocí chcete mít například hlavní menu vymalované se stínem a každou položku v jiném tvaru například jednu jako muchomůrka druhou jako kladivo a záhlaví se bude měnit na slunečné přes den a na tmavé v noci budiž vám to přáno. Pokud je v jasném kontrastu písmo a je vše čitelné je to celkem fuk.

FRONTS přední část webu tedy úvodní stránka by měla na první pohled zaujmout. Bude to nejnavštěvovanější stránka vašeho webu a na jejím obsahu záleží zda návštěvník bude pokračovat dál nebo odejde. PHOTOS tedy fotografie jsou důležitou součástí grafiky webu. Buď zaujmou případně ilustračně vyjádří to, co chcete prezentovat a nebo naopak nezaujmou a nic nevyjádří. Samozřejmě můžete si vše "nacvakat" mobilem a říci si, že to stačí. Na začátek proč ne lepší než nic, ale když si pak zaplatíte fotografa poznáte rozdíl.

Poslední nikoliv však v důležitosti je položka, která se nazývá MARKETING. Nikdo nemá o optimalizaci webu ani tušení, někdo se trochu orientuje, někdo si myslí, že tomu rozumí a jen málo lidí skutečně zná a ví jak moc je to důležité a jak to má být správně. Základem jsou SEM a SEO. SEM je zkratka z angličtiny (Search Engine marketing) v českém překladu marketing ve vyhledávačích. Jsou to placené kampaně na propagaci vašeho webu, ale také neplacené zpětné odkazy na váš web z jiných webů. SEO (Search Engine Optimization) – optimalizace pro vyhledávače je komplikovaný souhrn faktorů, které ovlivňují za jakých podmínek se váš web objeví a na jaké pozici ve vyhledávání např. na Googlu. Správně napsané texty a správně definovaná klíčová slova v kódu vašeho webu pro vyhledávací roboty vám zaručí, že jestliže prodáváte např. okurky bude váš web dohledatelný pro člověka, který hledá okurky. Dále je důležité SMM (social media marketing) - internetový marketing využívající sociální sítě. Cílem SMM je vytvářet obsah, který budou uživatelé sdílet na sociálních sítích, pro získání nových uživatelů/zákazníků. SMM také umožňuje získávat od existujících i potenciálních zákazníků a návštěvníků stránek přímou zpětnou vazbu a budit tak dojem navazování osobnějších vztahů. TARGET GRUP - cílová skupina je termín používaný v marketingu, označující skupinu osob nebo firem, kterou chce obchodník nebo výrobce oslovit se svým produktem. EMAILS je obecně známí komunikační prostředek který by měl být součástí vašeho webu. Pokud máte vlastní mail-server je to fajn, ale i velké společnosti si nechávají tuto službu zprostředkovávat. AFFILIATES je partnerský program, kdy váš web nabízí provizi za zprostředkování obchodu. Pro příklad uvedeme: představte si, že jste hudebník a skládáte hudbu a v rámci této činnosti provozujete na internetu obchod s prodejem své tvorby - tedy máte placený obsah. Vytvoříte nebo si necháte vytvořit na web affiliates system tedy partnerský program a když se někdo zaregistruje do vašeho affiliates systému a přivede vám nového klienta dostane od vás provizi. Vše může fungovat automaticky což je mimochodem jediný správný a seriózní způsob. To znamená, že váš affiliates partner dostane provizi automaticky na svůj bankovní účet v momentě, kdy si člověk kterého získal zaplatí váš obsah. Vy pak dostane na účet nižší částku za předplatné právě o onu provizi pro vašeho affiliates partnera.

Závěrem bychom vyjádřili pouze přání ať se vám v rámci prezentace na internetu daří a pokud vám uvedené texty pomohli jsme rádi a bylo nám ctí, že jste je přečetli. V případě zájmu vám rádi pomůžeme, poradíme, uděláme nafotíme a připravíme vše, co se správným webem souvisí.


Můžete nás kontaktovat.